MESSAGE ACCEPTANCE OF NGAJI FILSAFAT PREACHING THROUGH INSTAGRAM

Main Article Content

Bayujati Prakoso

Abstract

This study aimed to understand the impact of message acceptance of Ngaji Filsafat preaching through Instagram using the Albert Bandura Social Learning Theory. In achieving the goal, this study used a qualitative approach with the case study method. Data sources of this study were from interviews on 13 informants and documentation. The study result shows that Ngaji Filsafat preaching through Instagram is effective in motivating hijra for the better, such as improving religiosity understanding, providing life values motivation, motivating to continue to improve and reflect oneself, improving knowledge insight, and triggering oneself to create change movements. These behaviors are inherent with environmental factors, knowledge (personal), and informants’ behavior. It is consistent with Albert Bandura’s triadic reciprocal.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Dimensions
How to Cite
Prakoso, B. (2020). MESSAGE ACCEPTANCE OF NGAJI FILSAFAT PREACHING THROUGH INSTAGRAM. Diakom : Jurnal Media Dan Komunikasi, 3(1), 1-11. https://doi.org/10.17933/diakom.v3i1.71
Section
Articles

References

Anshar, M. (2019). Dakwah Multimedia di Situs Jejaring Sosial Facebook. Jurnal Komunikasi Islam, 9(2), 213-237. https://doi.org/10.15642/jki.2019.9.2.213-237
Arifin, F. (2019). Mubalig Youtube Dan Komodifikasi Konten Dakwah. Al-Balagh: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 4(1), 91–120. https://doi.org/10.22515/balagh.v4i1.1718
Aziz, M. A. (2017). MEDIA MASSA ISLAM DALAM TATANGAN GLOBAL (Analisis Dakwah dan Cyber Media di Indonesia). Islamic Communication Journal, 2(2), 200–218. https://doi.org/10.21580/icj.2017.2.2.2169
Aziz, M. A. (2018). Netizen Jurnalisme Dan Tantangan Dakwah Di Media Baru. Islamic Communication Journal, 3(2), 121–140. https://doi.org/10.21580/icj.2018.3.2.3096
Anggraini, D. (2020). Efektivitas Media Sosial Instagram dalam Penyampaian Pesan Dakwah (Studi Pada Akun Instagram @islamdakwahcom), S1 Komunikasi dan Penyiaran Islam, UIN Raden Intan Lampung.
APJII. (2018). Hasil Survei Penetrasi dan Perilaku Pengguna Internet Indonesia 2018, diakses pada 5 Mei 2020, dari https://apjii.or.id/survei
Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory of Mass Communication. Theoretical Integration and Research Synthesis Essay, MEDIAPSYCHOLOGY, 3, 265–299.
Barlian, E. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Padang: Penerbit Sukabina Press.
Cahyono, G., & Hassani, N. (2019). Youtube Seni Komunikasi Dakwah Dan Media Pembelajaran. Al-Hikmah, 13(1), 23. https://doi.org/10.24260/al-hikmah.v13i1.1316
Craig, R.T., & Muller, H.L. (Eds.). (2007). Theorizing Communication: Readings Across Traditions. Los Angeles: Sage.
Cuponation. (2019). Sosial Media dan Messenger di Indonesia, diakses 29 April 2020, dari https://www.cuponation.co.id/magazin/indonesia-berada-pada-peringkat-ke-empat-pengguna-facebook-dan-instagram-terbanyak
Fitriyana, S. N. (2019). FENOMENA DAKWAH EKS-HTI PASCA DI BUBARKAN. Islamic Communication Journal, 4(2), 197–211.
Ghoni, M. F. A. (2018). PENGGUNAAN INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA DAKWAH (Studi Kasus Mahasiswa Jurusan Komunikasi dan Penyiaran Islam Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Walisongo Semarang), S1 Komunikasi dan Penyiaran Islam, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang. Diakses dari http://eprints.walisongo.ac.id/8736/1/Skripsi%20Full.pdf
Hati, P. C. (2018). Dakwah Pada Masyarakat Minangkabau (Studi Kasus Pada Kaum Padri). Islamic Communication Journal, 3(1), 105–120. https://doi.org/10.21580/icj.2018.3.1.2681
Hakim, U. F. R. (2019). Representasi Qudwah Hasanah Dakwah Muslimah Melalui Akun Youtube Hijab Alila. Alamtara: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 3(1), 56–68.
Hidayatullah, A., & Darmaningrum, K. T. (2019). INKLUSIFITAS DAKWAH AKUN @NUgarislucu DI MEDIA SOSIAL. Islamic Communication Journal, 4(2), 183–196.
Isnaini, A. N. H. (2018). Efektivitas Media Dakwah pada Followers Akun Instagram @Nunuzoo di Kalangan Mahasiswa UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, S1 Komunikasi Penyiaran Islam, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta.
Kertamukti, R. (2015). INSTAGRAM DAN PEMBENTUKAN CITRA (Studi Kualitatif Komunikasi Visual dalam Pembentukan Personal Karakter Account Instagram @basukibtp). Jurnal Komunikasi Profetik, 08(01), 57–66.
Kumparan. (2019). Fahruddin Faiz: Filsafat Melatih Berpikir Benar, Itu Perintah Agama, diakses 29 April 2020, dari https://kumparan.com/kumparannews/fahruddin-faiz-filsafat-melatih-berpikir-benar-itu-perintah-agama-1rEFbx5wNJC
Katadata. (2017). 2022, Pengguna Media Sosial Indonesia Mencapai 125 Juta, diakses 29 April 2020, dari https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2017/08/22/2022-pengguna-media-sosial-indonesia-mencapai-125-juta#
Katadata. (2018). Berapa Pengguna Instagram dari Indonesia?, diakses 29 April 2020, dari https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2018/02/09/berapa-pengguna-instagram-dari-indonesia
Kusnandar, V. B. (2019). Indonesia, Negara dengan Penduduk Muslim Terbesar Dunia, diakses pada 10 Juli 2020, dari https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2019/09/25/indonesia-negara-dengan-penduduk-muslim-terbesar-dunia
Latifah, N. (2019). Media Sosial Sebagai Sarana Dakwah: Analisis Makna Pesan Dakwah Pada Akun Facebook Yusuf Mansyur Network. Al-Mishbah: Jurnal Ilmu Dakwah dan Komunikasi, 14(2), 125–141. https://doi.org/10.24239/al-mishbah.Vol14.Iss2.118
Littlejohn, S. W., & Foss, K. A. (2018). Teori Komunikasi Edisi 9. Jakarta: Salemba Humanika.
Marfu’ah, U. (2017). Strategi Komunikasi Dakwah Berbasis Multikultural. Islamic Communication Journal, 2(2), 147. https://doi.org/10.21580/icj.2017.2.2.2166
Maulidah, L., & Fatoni, U. (2019). Dakwah Persaudaraan Islam dalam Short Movie. Dakwah: Jurnal Kajian Dakwah Dan Kemasyarakatan, 23(2), 1–18. https://doi.org/10.15408/dakwahv23i113933
Mulia, B. N. (2018). Efektivitas Media Sosial Instagram @Fuadbakh sebagai Media Dakwah (Ditinjau dari Teori Jarum Hipodermik), S1 Komunikasi dan Penyiaran Islam, Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.
MJSColombo. Tentang Ngaji Filsafat, diakses 29 April 2020, dari https://mjscolombo.com/study/ngaji-filsafat/
MJSChannel. (2020). Ngaji Filsafat 261 : Max Weber - The Protestan Ethics and The Spirit of Capitalism, diakses 29 April 2020, dari https://www.youtube.com/watch?v=aM7iW1TUJQ8
MJS Channel. https://www.youtube.com/channel/UCnHSRb6TD2B_4yllYssf4dw/videos, diakses pada 5 Mei 2020
MJS Colombo. Masjid Jendral Sudirman, https://mjscolombo.com/, diakses pada 5 Mei 2020
Ngaji MJS, https://open.spotify.com/show/4MDawWeQh909VqZcZPEWiY, diakses pada 5 Mei 2020
Ni’amah L. U., & Putri S. A. R. (2019). Da’i dan Pemanfaatan Instagram: Tantangan Moderasi Dakwah di Era Digital. Jurnal Komunikasi Islam, 9(2), 264 -290. https://doi.org/10.15642/jki.2019.9.2.265 -290
Ni’mah, N. (2016). Dakwah Komunikasi Visual. Islamic Communication Journal, 1(1), 104–120. https://doi.org/10.21580/icj.2016.1.1.1241
Nizar, M. (2018). STRATEGI DAKWAH AL BAYANUNI (Analisis Strategi Muhammad Abu Fatah Al Bayanuni Dalam Kitab Al Madkhal Ila Ilmi Dakwah). Islamic Communication Journal, 03(1), 74–87.
Nurrahmi, F., & Farabuana, P. (2020). Efektivitas Dakwah melalui Instagram. Nyimak: Journal of Communication, 4(1), 1–16. http://jurnal.umt.ac.id/index.php/nyimak
Putri, E. C. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Sosial terhadap Efektivitas Dakwah (Studi Kasus: Instagram @Nunuzoo), S1 Komunikasi dan Penyiaran Islam, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah, Jakarta.
Suryana. (2010). Metodologi Penelitian: Model Praktis Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Surahman, S., Annisarizki, A., & Rully, R. (2019). Komodifikasi Konten, Khalayak, dan Pekerja pada Akun Instagram @salman_al_jugjawy. Nyimak (Journal of Communication), 3(1), 15. https://doi.org/10.31000/nyimak.v3i1.1208
Suharto. (2020). Fungsi Komunikasi Dakwah di Era Multi Media. Al-Mishbah: Jurnal Ilmu Dakwah Dan Komunikasi, 15(1), 23–32
Surahman, S., Annisarizki, A., & Rully, R. (2019). Komodifikasi Konten, Khalayak, dan Pekerja pada Akun Instagram @salman_al_jugjawy. Nyimak (Journal of Communication), 3(1), 15. https://doi.org/10.31000/nyimak.v3i1.1208
Tafsirq. Surat Ali 'Imran Ayat 110, diakses 29 April 2020, dari https://tafsirq.com/3-ali-imran/ayat-110
Tafsirweb. Quran Surat Al-Baqarah Ayat 148, diakses 29 April 2020, dari https://tafsirweb.com/610-quran-surat-al-baqarah-ayat-148.html
Ulfah, N. M. (2016). DAKWAH MELALUI MEDIA CETAK (Analisis Isi Rubrik Mutiara Islam Majalah Ummi). Islamic Communication Journal, 1(1), 73–89. https://doi.org/10.21580/icj.2016.1.1.1247